Friday, July 1, 2011

Madinah al-Munawwarah,aku merinduimu….


Madinah al-Munawwarah,aku merinduimu….



Tahun 1992

Kali pertama ku jejaki bumi Madinah

Ketika usiaku baru 18 tahun

Seakan tidak percaya

Remaja muda ku ke sini…



Masih ku ingat

Bersama teman-teman baru dari pelusuk negara

Berkumpul di airpot Madinah

Muncul seorang pelajar senior

Bernama Ustaz Abdul Basith

Menjemput kami…







Aku seakan tidak percaya

Kakiku di bumi yang digelar Kota Nabi….



Madinah al-Munawwarah

Kota yang Bercahaya

Asal namanya adalah Yathrib

Sempena nama seorang lelaki pertama

Menjejaki kota ini…



Apabila Islam bertapak i

NAMA Yathrib ditukar kepada Madinah

Nama ini kekal hingga kiamat…



Minggu pertama amat memenatkan

Pendaftaran pelajar baru

Membeli keperluan

Dan sebagainya..



Waktu amat menggembirakan tiba

Pelajar baru dibawa ke kota Madinah

Pelbagai lokasi dikunjungi

Dari Jabal Uhud ke masjid 7

Dan lokasi paling ku cintai

Masjid Nabawi…



Aku datang Ya Rasulullah

Aku kini di depan makammu

Aku teringat sabdamu

“Barangsiapa menziarahiku selepas kematianku,seakan menziarahiku ketika aku masih hidup”



Mata ini bergenang

Melihat makam Rasulullah

Insan mulia dan Agong

Betapa ramainya manusia

Berebut-rebut merapati dinding

Ada pula mengangkat tangan berdoa

Menghadap makam

Anggota polis terus menyuruh mereka

Menurunkan tangan

Kerna doa hanya kepada Allah

Dan ke arah kiblat…



Madinah..

Aku merinduimu

Aku merindui Masjd Nabawi..

Di mana aku menziarahi Makam Rasulullah

Aku merindui

Kuliah Maghrib dari syeikh warak

Aku merindui air zam-zam..



Di Masjid Nabawi

Aku duduk dengan tekun

Mendengar kuliah Syeikh Abu Bakar al-jazair

Kadangkala ku berpindah

Kepada syeikh-syeikh lain….



Terima kasih guru

Memberikan aku ilmu

Ilmu di Universiti bukan tidak cukup namun aku mahu menambahkan ilmu

Di masjid mulia ini…



Di masjid inilah

Imam Malik memberi kuliah

Di mana aku belum lagi dilahirkan

Begitu juga nenek dan moyangku

Kerna Imam Malik

Dilahirkan pada tahun 713 Masehi…

Imam Malik adalah ilmuwan hebat

Dan menjadikan Masjid Nabawi

Pusat penyebaran ilmu dan dakwah…



Syeikh Abu Bakar al-Jazair

Adalah ilmuwan hebat

Setiap Malam Isnin

Aku duduk menghadap wajahnya

Untuk mendapatkan ilmu

Di Masjid Nabawi…



Syeikh Abu Bakar telah pergi

Menemui Tuhan Rabb

Pada Isnin , 23 November 2009 yang lalu…





Beginilah suasana

Manusia mengerumuni Syeikh Abu Bakar

Di Masjid Nabawi…



http://www.youtube.com/watch?v=g6LCJmqH_6U



Terima kasih

Kerna memberikan aku ilmu

Ilmu ini dipanjangkan kepada manusia…

Hingga nafasku berakhir…



Madinah..

Aku merinduimu

Aku merindui tanahmu

Aku meindui pohon kurma di bumi mu

Aku merindu penduduknya

Yang ramah dan tamah



Madinah

Kota yang paling aku sukai

Tiada kezaliman dan permusuhan

Tiada karaoke dan Hard Rock Café

Tiada segala maksiat yang menggelapkan hati manusia..



Madinah.......

Aku berdoa

Agar suatu hari nanti

Nafas terakhir di bumi mu..



Admin

Kisah Teladan & Co

No comments:

Post a Comment