Monday, March 7, 2011

BAHASA ARAB ADALAH BAHASA YANG PENTING


BAHASA ARAB ADALAH BAHASA YANG PENTING



بسم الله والصلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم
ربنا لا تزغ قلوبنا بعد إذ هديتنا وهب لنا من لدنك رحمة إنك أنت الوهاب


“Sesungguhnya Kami menurunkan kitab itu sebagai Quran yang dibaca
dengan bahasa Arab, supaya kamu (menggunakan akal untuk) memahaminya.”
surah Yusuf ayat 2
“Dan sebagaimana Kami tetapkan engkau hanya penyampai, Kami wahyukan
kepadamu Al-Quran dalam bahasa Arab, supaya engkau memberi peringatan
dan amaran kepada (penduduk) "Ummulqura" dan sekalian penduduk dunia di
sekelilingnya, serta memberi peringatan dan amaran mengenai hari
perhimpunan (hari kiamat) yang tidak ada syak tentang masa datangnya;
(pada hari itu) sepuak masuk Syurga dan sepuak lagi masuk Neraka.”
surah As-Syuura ayat 7
“Sebuah Kitab yang dijelaskan ayat-ayatnya satu persatu; iaitu Al-
Quran yang diturunkan dalam bahasa Arab bagi faedah orang-orang yang
mengambil tahu dan memahami kandungannya”
surah al-Fussilat ayat 3






Bismillah
dengan nama Allah Maha Pemurah lagi maha Pengasih
Alhamdulillah walaupun badan masih lemah dan lemau dijangkiti penyakit demam,selsema dan batuk namun gagahkan diri untuk terus menulis nota buat teman-teman yang mengikuti Kisah teladan melalui blog dan Facebook.

Aku bersyukur pada-Mu Allah kerana hanya memberikanku demam biasa,bukan sakit jantung,kencing manis,darah tinggi,sakit buah pinggang dan pelbagai penyakit serius.Aku amat bersyukur pada Mu ya Rahman...

Allah Maha Bijaksana telah memilih bahasa arab sebagai bahasa Quran kerana bahasa arab adalah bahasa yang amat tinggi ilmunya.Bahasa arab mengandungi pelbagai keistimewaan sama ada dari segi bahasa,nahu,sastera dan keunikannya.
Walaupun Baginda saw adalah ummi iiatu tidak tahu membaca dan menulis,namun Allah kurniakan kefasihan Baginda saw dalam membacakan ayat-ayat Quran.Ini adalah antara punca ramai orang Jahiliah menganut Islam kerana terpegun dengan kemerduan ayat-ayat Quran.

Malah Saidina Omar al-Khattab yang amat keras menentang Islam akhirnya tewas dengan keunikan dan kemerduan ayat-ayat surah Thaha yang dibaca kakaknya di mana kakaknya telah menganut Islam terdahulu.

Allah telah berjanji untuk menjaga Quran sebagaimana firman-Nya “Sesungguhnya Kamilah yang menurunkan Quran dan Kamilah juga menjaganya”.Walaupun pelbagai usaha dilakukan orang kafir untuk menghapuskan Quran namun segala usaha mereka gagal.

Ketika Quran diturunkan,ia ditulis oleh sahabat saw sebagai koleksi peribadi sahaja dan dihafal ramai para sahabat.Namun akibat peperangan,ramai sahabat saw meninggal dunia dan syahid.Khalifah Islam telah mengumpulkan para sahabat yang huffaz dan penulis Quran dan berusaha menulisnya agar ia boleh diwariskan dari generasi ke generasi.

Permulaan Quran ia ditulis tanpa baris dan titik.Setelah ilmu nahu dan saraf diperkenalkan,maka Quran berjaya ditulis dengan baris dan titik hinggalah ia kekal ke hari ini.Kita perlu berterima kasih kepada para sahabat,tabiiin dan ulama’ yang bersusah payah melahirkan Quran sebagaimana yang wujud hari ini.

Kita perlu bersyukur kepada Allah swt kerana melahirkan kita dalam Islam dan mendapat kemanisan membaca Quran,namun ramai umat Islam hanya bernama Islam dan rajin membaca Quran tetapi tidak faham apa yang dibaca mereka.

Ini disebabkan mereka tidak tahu bahasa arab.Walaupun bahasa arab adalah penting namun ramai umat Islam tidak belajar bahasa arab.Walaupun banyak kelas percuma bahasa arab di masjid,surau,sekolah,universiti namun kehadiran amat mengecewakan.



Antara faedah bahasa arab adalah :
1.Bahasa untuk memahami Quran dan buku bahasa arab.
Jika mahu memahami ayat-ayat Quran,hadis dan buku arab sudah pasti bahasa arab perlu dikuasai.Kita perlu faham bahawa memahami Quran adalah penting untuk menghayati ayat-ayat Tuhan dan menikmati kemanisan bacaan Quran.

Manusia yang membaca namun tidak faham Quran dan manusia yang membaca dan memahaminya amat berbeza.Begitulah contoh manusia yang sekadar mampu melihat gadis cantik namun tidak memilikinya berbanding manusia yang memiliki gadis cantik sebagai isteri dan berjaya mendapatkan kemanisan dari isteri cantik.Adakah sekadar melihat dan memilikinya sama?sudah tentu tidak!

Membaca Quran dan memahaminya amat manis dan melahirkan keinsafan dan keimanan.Para sahabat saw,tabiiin,ulama’ membaca Quran dan menangis kerana memahami ayat-ayat Tuhan serta bertambah iman mereka.Itulah kemanisan .

Begitu juga bahasa arab menjadikan kita mampu membaca buku-buku arab yang dikarang ulama’.Buku –buku arab menambahkan ilmu dalam pelbagai bidang.

2.Bahasa pelancongan.
Kerajaan berusaha menarik lebih ramai pelancong dari negara-negara arab kerana mereka tergolong dalam golongan berharta dan kaya.Mereka banyak menghabiskan wang melancong ke negara-negara Eropah,Amerika,Korea dan sebagainya.

Kerajaan berusaha menarik lebih ramai pelancong arab.Justeru di ibu kota Kuala Lumpur diwujudkan jalan arab,pasar arab untuk menarik lebih ramai pelancong arab.
Kita sebagai rakyat perlu menyokong usaha kerajaan dengan berusaha belajar bahasa arab.Saya sendiri apabila bertemu pelancong arab di KL,Genting Highlands,Penang dan sebagainya,saya mempromosikan negeri kesayangan Melaka.

Saya pernah bertemu dengan rakyat Palestin yang belajar di UUM Kedah di Putra Jaya kerana beliau menguruskan visa pelajar.Saya memberikan kad bisnes dan menjemput beliau ke Melaka.Alangkah indah jika kita mampu berbahasa arab dan ia adalah usaha untuk menarik lebih ramai pelancong dan beramah mesra dengan mereka.

Melaka mempunyai banyak destinasi menarik dan usaha mempromosi pelancong arab ke Melaka adalah usaha semua,bukan tanggungjawab pemimpin negeri sahaja namun tanggungjawab semua anak Melaka.Anda juga perlu promosi negeri anda.

Masih ramai pemandu teksi,penunggang beca,pengusaha restoran tidak tahu bahasa arab.Alangkah indah jika mereka mampu bercakap arab dan beramah mesra dengan pelancong.ia akan melahirkan kemesraan dan kasih sayang antara pelancong dan penduduk tempatan.

Kita perlu belajar bahasa arab kerana ia boleh menjadi bahasa pelanconga.Pelancongan adalah sumber rezeki penduduk dan negara.Usaha belajar adalah usaha menambahkan pendapatan kita.




3.Bahasa perpaduan.

“Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain).Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih takwanya di antara kamu, (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya).Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi MahaMendalam PengetahuanNya (akan keadaan dan amalan kamu).”
surah al-Hujuraat ayat 13
“Dan berpegang teguhlah kamu sekalian dengan tali Allah dan janganlah kamu sekalian berpecah belah, dan ingatlah nikmat Allah atas kamu semua ketika kamu bermusuh-musuhan maka Dia (Allah) menjinakkan antara hati-hati kamu maka kamu menjadi bersaudara sedangkan kamu diatas tepi jurang api neraka, maka Allah mendamaikan antara hati kamu. Demikianlah Allah menjelaskan ayat ayatnya agar kamu mendapat petunjuk”
(Surah Ali Imran ayat 103)

Menurut seorang ulama’ tafsir Imam al-Jalalain,ketika Allah menurunkan Malaikat untuk mengambil tanah,Malaikat tersebut telah mengambil pelbagai jenis dan warna tanah.Oleh demikian manusia terdiri daripada pelbagai bangsa,warna kulit dan sebagainya.

Allah Maha Pencipta mencipta manusia pelbagai bangsa,suku,bahasa,warna kulit,jenis darah dan sebagainya.Ia menunjukkan Allah swt amat bijak dalam penciptaan.

Ketika Islam berada dalam zaman keemasan,semua ilmu teknologi,bahasa,kejuruteraan,muzik,sains,perubatan dan sebagainya ditulis dalam bahasa arab.Malah pemimpin negara Eropah menghantar ribuan cendekiawan ke Universiti Azhar di Mesir dan Universiti di Sepanyol untuk mempelajari bahasa arab kerana mereka mahu membaca buku-buku karangan cendekiawan Islam yang ditulis dalam bahasa arab.

Namun apabila Islam melalui kejatuhan dan lemah,pihak Barat telah menjadikan bahasa Inggeris sebagai bahasa dunia dan bahasa antarabangsa.Ia sedikit banyak menjadikan umat Islam lemah dan semakin jauh dari bahasa arab.

Pada zaman moden ini bahasa Inggeris adalah penting namun umat Islam tidak boleh mengabaikan bahasa arab.Bahasa arab yang dikuasai akan menjadi bahasa perhubungan sesama umat Islam seluruh dunia dan ia akan melahirkan umat Islam yang bersatu padu dan kuat.

Cuba kita lihat bangsa Cina.Walaupun mereka berada di Eropah,Australia,Amerika,Jerman dan sebagainya mereka tidak pernah melupakan bahsa mereka dan bahasa mereka menyatu-padukan bangsa Cina.Mereka mampu melahirkan Chinatown di Amerika waluapun jumlah mereka kecil.

Bahasa arab akan menyatukan umat islam seluruh dunia.Apabila mereka bersatu,mereka akan kuat,kaya dan cemerlang.

Manusia yang bernama Islam namun tidak mahu belajar bahasa arab adalah manusia yang tidak menghargai bahasa Quran yang indah.Mentaliti bahasa arab susah adalah mentaliti yang diasaskan orientalis dan musuh Islam yang mahu umat Islam buta bahasa arab,seterusnya buta Quran.

Bahasa arab itu amat mudah.Jika sehari menghafal 2 perkataan ,maka sebulan sudah 60 perkataan.Dalam setahun sudah tentu banyak.

Saya mewujudkan page ArabChat untuk mengajar bahasa arab,namun ramai fans tidak aktif seakan mereka tidak suka bahasa arab.

Internet adalah kemudahan yang mmebantu kita.Dalam Youtube pelbagai video mudah mengajar bahasa arab satu persatu.Kita juga ada kamus arab online yang boleh dilayari.






Tips :

1.Hafal perkataan arab sekurang-kurangnya dua perkataan sehari.
2.Praktikkan dengan bercakap dalam keluarga.
3.Chat dalam facebook,Yahoo Messenger dalam bahasa arab.
4.Join ArabChat dan aktif.
5.Ambil perkataan dalam Quran dan tulis serta hafal.
6.Yakin boleh!Malaysia Boleh!

Admin
Kisah teladan & Co
8 Mac 2011/ 3 Rabiul Akhir 1432
Segala nota Kisah Teladan boleh dikongsi.Penyalahgunaan nota untuk kepentingan peribadi seperti tujuan komersil adalah dilarang.Kredit kepada Kisah Teladan.

No comments:

Post a Comment