Tuesday, December 20, 2011

Tekunlah bersolat...............

Tekunlah bersolat...............



" Dan perintahkanlah keluargamu serta umatmu mengerjakan solat

dan hendaklah engkau tekun bersabar menunaikannya.Kami tidak meminta

rezeki kepadamu, (bahkan) Kamilah yang memberi rezeki kepadamu dan

(ingatlah) kesudahan yang baik adalah bagi orang-orang yang bertakwa."

surah Ta Ha ayat 132.







Bismillah..

dengan nama Allah Maha Pemurah lagi Amat Pengasih....



الحمد لله نحمده ونستعينه ونستغفره ونعوذ بالله من شرور أنفسنا ومن سيئات أعمالنا من يهده الله فلا مضل له ومن يضلل فلا هادي وأشهد أن لا إله إلا الله وحده لاشريك له وأشهد أن محمدا عبده ورسوله وخيرته من خلقه وأمينه على وحيه صلى الله عليه وعلى آله وصحبه ومن اهتدى بهديه.

أما بعد:



Alhamdulillah.....syukur aku masih bernafas di bumi ciptaan Allah Maha Perkasa...usiaku sudah 37 tahun..bulan depan sudah 38.....

Ramai temanku meninggal usia muda...arwah Syukri teman sekolah Mennegah meninggal dunia ketika usianya baru 20an.....semoga Allah merahmatinya...



Tahun lepas teman seuniversiti Ustaz Ahmad Yaakob meninggal dunia akibat kanser otak...Tinggallah isterinya dan anak2 kecil meneruskan kehidupan....



al-Fatihah buat mereka...





Jam hampir 8 pagi......aku bangun jam pagi,mandi bersolat,membaca Quran dan berzikir..kemudian mencari bahan untuk buku terbaru.Pabila azan ,aku kejutkan isteri dan solat berjemaah,doa panjang dan tazkirah pagi buat isteriku....Malam kelmarin sepanjang malam aku tak tidur kerna sibuk membaca dan menulis....



Syukur pada Allah swt kerna dengan izin-Nya aku telah berjaya tulis 7 buah buku.Aku berdoa usia panjang kerna aku mahu menulis 100 buku.Moga buku2 menjadi ilmu bermanfaat buat manusia.....





Menulis buku bukanlah perkara mudah.Sebuah buku dinukil hasil menelaah 100 buah buku,1000 majalah,akhbara,laman web dan sebagainya....Buku yang akan terbit tahun depan "PERIBADI DR MAHATHIR " aku tulis setelah mewancara puluhan orang,bertemu Dr Mahathir di Yayasan Bukhary hampir sejam,mengikuti program beliau di Melaka,KL dan sebagainya...



aku sayangkan Dr Mahathir dan aku tulis buku ini sebagai penghargaan kepada beliau.Aku bertemu kali pertama Dr Mahathir di Jeddah Arab Saudi pada tahun 1993 ketika aku pelajar Universiti Islam Madinah....wajahnya amat berseri dan bersinar..sungguh ajaib manusia bernama Mahathir...ketika kecil berkaki ayam ke sekolah kerna miskin...kini negarawan terbilang...



Ketika aku mewancara beliau di Yayasan Bukhary beliau menjawab "Saya masuk bilik tidur 10 malam,membaca buku hingga 12 tengah malam dan tidur.6 pagi sy bangun solat Subuh,bersarapan dan membaca serta mmebuat kerja pejabat....sebelum jam 8 pagi sy pergi pejabat..."



aku tanya sejak bila?katanya "sejak usia muda dah bangun 6 pagi............"camna seorang pemimpin parti haprak boleh fitnah Tun x solat subuh????apa nak jadi dengan parti sampah yang suka buat fitnah...jawablah di akhirat nanti....



aku tanya Tun lagi sebulan berapa buku baca?jawab beliau 5-10 buku......nak tahu seterusnya bacalah buku akan terbit tahun depan....ia akan diterbitkan Utusan Publications....



dah habis mukaddimah...........





Pakar bahasa Melayu mengatakan perkataan sembahyang adalah dua perkataan iaitu sembah dan yang.Sembah adalah sujud menyembah ,manakala yang adalah nama berhala.Pada zaman dahulu Melayu beragama HIndu dan Buddha,maka mereka bila ditanya jika ke kuil,mereka jawab "pergi sembahyang..."





Namun bila Melayu memeluk Islam,perkataan sembahyang masih digunakan.Namun adalah baik kita menggunakan perkataan bersolat atau solat..



Memang tidak salah menggunakan sembahyang,namun guna bersolat adalah lebih baik.Kita guna masjid dan ia perkataan arab.Kita guna tawakkal dan ia arab...gunakan arab dan lama2 kita pandai arab!



Melayu banyak pinjam bahasa orang.Kemeja bahasa portugis.....banyak perkataan Melayu dipinjam dari asing..komputer pun dipinjam bahasa Inggeris...



Telah bersabda Nabi saw....



أحب الصلاة إلى الله صلاة داود كان ينام نصف الليل و يقوم ثلثه و ينام سدسه



"Solat yang paling disukai Allah adalah solat Nabi Daud as....adalah beliau tidur separuh malam dan bangun sepertiga malam untuk solat dan tidur seperenam malam..."



Kita perlu rajin bersolat..kerna solat adalah amalan yang dicintai Allah....



Satu hari Ibnu Omar (Abdullah bin Omar al-Khattab ) masih kanak2 mengikut Baginda saw solat malam...Nabi saw membaca surah Fatihah kemudian a-Baqarah,kemudian Ali Imran,kemudian Annisaa' dan surah al-Maidah.Kemudian Baginda saw rukuk dan ia sepanjang berdiri.....kemduian sujud juga sepanjang ia saw berdiri....



Subhanallah.....betapa panjangnya Baginda solat...kita?

Tanyalah diri sendiri.....



Ketika Saidina Ali karamullah wajhah dalam perang,beliau r.a dipanah dan panah melekat di betisnya.Lalu ketika Ali r.a solat,para sahabat mencabut panah tersebut...Selepas solat,Ali r.a bertanya mana panah di kakiku?jawab mereka "kami telah mencabutnya dan membalutnya.."Subhanallah....





Dalam buku Zadul Ma'ad tulisan Imam Ibnu Qayyim al-Jawziyyah banyak kisah menarik mengenai para sahabat dan Nabi saw..namun manusia lebih suka melayan FB,membaca paper dan melepak di kopitiam berbanding mmebaca buku ulama' hebat seperti Zadul Ma'ad.....



Jasa ulama' silam amat besar..dengan bulu ayam dan dakwat mereka menulis...Ulama' moden sibuk layan FB dan malas menulis walaupun ada komputer dan internet....amat berbeza ulama'



Imam Qurtubi rahimullah adalah ulama' kelahiran negara Sepanyol ..beliau banyak menulis buku yang baik.Antara buku aku suka baca berulang2 nama TAZKIRAH...rasanya dah hampir 10 kali aku baca....



Setiap kali membaca buku Imam Qurtubi rahimullah aku mennagis kerna kisah kubur dan akhirat dalam buku tersebut...Jika kita membaca buku tentang kisah kubur dan akhirat namun mata kita tidak merembes,iman kita masih nipis dan tebalkan iman dengan banyakkan solat sunat seperti solat taubat,tahajjud dan sunat hajat...

Baginda saw berkata "Dua mata tidak akan disentuh neraka-salah satu- mata yang menangis takutkan Allah...."



Dalam banyak solat sunat ,aku paling suka buat sepertiga malam adalah sunat taubat..kalu rajin aku buat 2 rakaat...kalau malas,aku buat 12 rakaat...kdg2 aku sujud 1 jam meminta ampun...dosaku amat banyak....hari2 menonton berita dan pembaca berita wanita x tutup aurat....berdosalah aku!



Jika buat sunat taubat,bacalah nama Allah Ya Ghaffar ratusan dan ribuan kali lepas solat...doalah sampai menangis......buatlah solat sunat taubat sepertiga malam seminggu sekali iaitu pada malam Jumaat .Jika mampu buatlah setiap hari..aku buat seminggu sekali je.....kalau rajin buat 2 kali seminggu.......



Solat sunat amat banyak..bangun seeprtiga malam buatlah solat tahajjud,solat taubat dan hajat.....azan subuh ,buatlah sunat sebelum subuh 2 rakaat,kemduian solatlah subuh jemaah...

Lepas solat subuh,suami berilah tazkirah kepada isteri dan anak2...kalu tiada ilmu,print nota Kisah Teladan dan bacalah kepada keluarga kerna nota Kisah Teladan adalah ilmu bermanfaat,bukan ilmu bodoh dan buang masa....elakkan tidur lepas subuh..kalau nak tidur,tunggu mnetari naik dan buat solat Dhuha,kemudian tidurlah...



Seorang wali Allah amat rajin solat sepertiga malam.Kisahnya ditulis dalam sebuah buku.Beliau bangun dan solat sunat tahajud,sunat taubat,sunat hajat dan membaca al-Fatihah dan surah al-Ikhlas sahaja hinggalah masuk waktu Subuh....



Bayangkan dalam masa 3,4 jam solat,ratusan rakaat beliau solat......kita?tanya diri sendiri...



Kadangkala manusia ini susah..bila aku cerita aku buat solat sunat seeprtiga malam,mereka kata aku riak.Bila aku tak cerita,mereka cakap aku ni hanya tahu dakwah org tapi aku x buat...betullah kata Lokman al-Hakim.."Manusia itu begitulah...suka cari salah orang dan lupa selidik salah sendiri...."



Dalam 114 surah Quran aku suka baca surah Rahman kerna surah ini menyebabkan mata aku selalu merembes...Pabila aku baca ayat "Man manakah nikmat-nikmat Allah yang kamu dustakan?"

mata aku merembes....kdgkala aku mennagis hingga terkejut isteriku dari tidur dan bertanya mengapa bang?

aku jawab..."Allah beri banyak nikmat namun amat sedikit amalan abang dibandingkan Nabi saw,sahabat dan tabiin...."



Aku membelikan telekong anak bongsu 3 tahun dan suruh dia ikut walaupun dia x faham apa itu solat..walaupun Baginda saw suruh kita ajar anak solat usia 7 tahun,aku mulaknn usia 3 tahun agar dia kenal apa itu solat....



Kadangkala masa dia ikut,dia ketawa kecil.....itulah ujian dalam mengajar anak solat...



Terlalu banyak solat sunat dilakukan Bgainda saw..kita lakukan apa yg kita mampu..Jangan beri ALASAN tidak mampu bangun malam..jika bekerja,buatlah malam hari cuti..dapat gak seminggu sekali ...JANGAN buat solat malam setahun sekali..malulah dengan Allah swt....malulah dengan Baginda saw yg bangun solat malam setiap malam sejak ajdi Nabi dan Rasul hinggalah hayat terakhir...



KITA SEMUA akan menemui SIRATULMUSTAQIM di akhirat...Baginda saw mengatakan bahawa amalan pertama dihitung adalah solat..jika solat dah lulus,puasa pula....begitulah kisah benar mengenai akhirat...Bacalah buku hadis..jangan SIBUK baca novel cinta sahaja!



aku pun baca novel juga..novel arab aku suka baca berjudul LAN YA'UDA (Tidak akan kembali) ditulis oleh novelis dari Mesir.Aku beli di kedai buku Madinah al-Munawwarah...



banyak novel arab aku beli sebab ia mmebantu aku menambahkan vocabulary arab....



Novel Melayu aku suka baca karya HAMKA.Novel Tenggelamnya Kapal Van der Wijck hampir 10 kali aku baca......aku suka gaya bahasa tulisan HAMKA rahimullah..amat puitis...

Imam Ibnu Majah rahimullah merekodkan sebuah hadis

طلب العلم فريضة على كل مسلم



"MENUNTUT ILMU ITU WAJIB KEPADA ORG ISLAM…"



hadis ini amat penting..HAFAL DAN INGAT SAMPAI MATI!



Hari ini hari Sabtu....aku lewat sikit ke pejabat sebab banyak kerja kat opis kedua,rumah........



Banyak perkara aku kena buat hari ini....esok banyak kerja..jumpa Datok Shahnor bincang pasal kertas kerja....anak buah aku kahwin ,bawa ibu bapa berjalan kampung Londang,kawan mereka ramai kat sana....dan mcm 2 keje..



aku suka baca buku sejak sekolah rendah..masa aku darjah 6 tahun 1986 aku dapat hadiah pembaca paling banyak buku...aku kena berdiri depan ceritakan semua buku yang aku dah baca....bila ingat kenangan sekolah rendah di Sekolah Kebnagsaan Bukit Beringin Masjid Tanah Melaka aku merembes merindui cikgu 2 semua.....



aku masih ingat Cikgu Yasin....amat garang...bila budak minta keluar kencing,dia suruh lain kali bawa botol dan kencing dalam kelas.......kalau nak kencing tunggu masa rehat!Garang betul...nasib baik dia ajar darjah 3 je..darjah 4,5,6 dia dah x ajau lagi....



aku ikuti perkembangan cikgu Yasin...sebab abangnya adalah mertua kepada abang aku....jadi aku tahu banyak perkembangannya...



aku tanya doktor peribadi aku Dr Zin...."sy ni kurus..tidur kdgkala 2 jam sehari.....mcm mana nak gemuk?berat sy sekarang 48kg..dulu 65.."dai jawab...."Tidurlah cukup 6 jam sehari..."



adusssssssss...Mcm mana nak tidur 6 jam?keje aku bnayak..mcm2 nak buat..kdgkala ke KL,Putra Jaya,Temerloh,Shah Alam,JB,Klang dan banyak tempat aku terjah sebab bisnes..bulan depan nak ke Kelantan seminggu.....mkn banyak keje sekarang!



Masa aku tidur dalam PK Hilton dengan Razali dari Pennag dan Abdul Baru dr USA,aku buat keje sebab aku ada byk keje... hotel tiada Wifi...nsb baik Bari kawan aku ada WIFI dr USA....laju betul WIFI dia....kat 5Mpbs....

katanya kat USA boleh sampai 50........



Aku mmg rapat dengan Bary dan Razali ketika di Universiti Islam Madinah..kami sellau makan sama di akntin,merayau di bandar Madinah..banyak kenangan ....kawan aku Bari adalah penceramah bebas..dalam sebulan,seminggu je dai dok umah sebab pi Kanada,Australia,India,Eropah dll bagi ceramah....satu dunia dia pusing sebarkan dakwah...kalau dia free,dia akan singgah Malaysia seminggu jumpa kawan2..dia ramai kawan..kawan baik dia budak KL yang ada hotel kat Langkawi...aku jumpa kawan dia tu kat PJ Hilton,aku hadiahkan buku....



sejak aku kanak-kanak aku suka dengar lagu Inggeris..masa kat Madinah pun aku bawa semua kaset lagu Inggeris sampai budak Rusia dan Bnagladesh selalu pinjam sampai jahaham kaset aku!almaklum masa tu CD mahal..jadi kaset je...aku beli kaset Michael Jackson kat Madinah sebab aku suka dengar lagu Beat it dan Billie Jean.....Jacko pun dah meninggal.....semoga Allah mengampuninya....Kita jangan pertikaikan dia Islam bgmana..yg penting dai sah masuk Islam dan biarlah Allah swt menilainya..siapa kita mahu menilai???Baik kita nilai diri kita sendiri...

lagu kau paling suka layan 'THEY DONT CARE ABOUT US.."aku suka lagu Jacko kerna banyak unsur kemanusiaan dan nasihat.....aku mmg x berapa gemar lagu cinta cintun...aku kalau layan lagu HUKUM KARMA nyanyian Wings dalam kereta memang bergegar kereta aku....aku minat kumpulan Wings sejak aku sekolah menengah....Album semua dah rosak.....dulu CD mahal..mana ada duit nak beli.....budak sekolah katakan.....



Bila ku keluar rumah lepas solat Subuh out –station,aku singgah masjid atau surau solat Dhuha..solat Dhuha amat penting kerna ia murahkan rezeki...Malaysia banyak surau dan masjid..nak tak nak je...kalau kat Switzerland mungkin susah!aku bersyukur kerajaan banyak bina masjid dan surau..kat Highway pun ada surau....TEPUK DADA,tanya IMAN..............



Aku pernah travel 3 bulan ke Kemboja,Thailand dan Vietnam tahun 2004 seorang diri..habis juga wang kau tp banyak pengalaman indah...aku tawakkal dan alhamdulillah selamat...nanti aku buat buku TRAVELOG.....korang boleh baca bila terbit..



Aku hampir dirompak di Kemboja,tauke hotel offer pelacur di Vietnam,kaki judi nak jual jam di Thailand dan macam2 pengalaman aku lalui....aku tidur kat hotel,tumpang umah orang,masjid...naik bas,ketapi,motor roda 3 tut3 dan byk kisah menarik....Aku amalkan baca Ya Allah Ya Rahman ,Habiyallah wanikmal maula wanikmal wakil.....sepanjang masa ,alhmdulillah 3 bulan selamat....syukur..kalau la aku mati kat perjalanan,mampus mayat pun susah nak jumpa!



Insya-Allah tahun 2014 kalu umur panjang dan banyak wang aku nak travel Europe 3 bulan pula...aku nak pi tengok kem Nazi kat Jerman,kilang duit kat Switzerland dan lain2..Banyak tempat aku nak pi....aku memang suka melancong..kalau kira dah banyak duit aku habis...masa bujang aku pernah belanja sehari RM2000....dah kahwin kena bajet!



Aku suka Sabah....dah dua kali aku pi sana dan nak pi lagi..aku suka Ranau dan Kundasang..tempat sejuk dan awek lawa2,putih2.....aku rindu kat George anak Kadazan agama Kristian yang bawa aku naik Kinabalu sampai puncak.....aku naik nak mati,dai boleh baca majalah dan paper je!mana tak..seminggu dia naik dua kali!



Segala kebaikan dan kesempurnaan milik Allah swt Maha Gagah lagi Amat Perkasa...yang lemah dan naif adalah diriku bernama Saat...........tengok jam,ingat Saat!



HJ SAAT HJ SULAIMAN ALMADANI

9.30 pagi

10 Disember 2011



CEO

Cempaka Bersatu Ent

Kaya Wang Kaya Iman Consultant

Londang Kraf...

www.saatcham.com

No comments:

Post a Comment