Tuesday, December 20, 2011

INDAHNYA KENANGAN HIDUP INI

INDAHNYA KENANGAN HIDUP INI………



Aku melihat sawah nan terbentang

Di pagi hari yang sepi….

Kelihatan anak-anak tani membanting tulang

Di sawah nan permai….



Tika aku kecil

Aku selalu mengayuh basikalku

Meronda kampung

Melihat manusia….

Aku x faham apa yang mereka lakukan

Namun aku seronok melihatnya….



Dari Londang ke Pengkalan Balak

Melihat alunan pantai

Nelayan di tengah lautan

Mencari sesuap rezeki



Kadangkala aku memanjat pokok tepian pantai

Untuk memakan buah

Warna ungu,pelat2…

Aku pun x tahu apa namanya….





Masih aku ingat

Basikal BMX warna kuningku

Ke sana sini melihat ciptaan Allah….

Namun kini,basikalku entah di mana………….



Masih ingat

Tali air kampung Londang….

Aku bersama kawan-kawan

Mansor,Jumaat dan lain-lain

Terjun dan amndi manda….



Kini sawah sudah hilang

Berganti kelapa sawit nan rimbun….



Zaman berubah

Manusia berubah

Ramai teman sekolahku

Kini telah hilang entah di mana…..



“Hadiah no 2….Saat patah!”

Itulah kata-kata dari Cikgu Ismail Laham

Guru sekolahku di Bukit Beringin….

“Maaf….hadiah no 2…Saat Sulaiman…”sambungnya

Aku pun bangun

Mengambil hadiah dan bersalam dengan Guru Besar Cikgu Azizah…

Kenangan 1986 ini masih menggamit perasaan…………..



Aku tidak pernah marah

Atau kecewa

Kerna Cikgu Ismail

Menggelarku Saat patah….



Aku masih ingat

Tahun 1983

Aku terjatuh di sekolah

Dan Cikgu Ismail

Membawaku ke hospital

Menaiki kereta Datsun buruknya

Akhirnya 6 bulan aku x bersekolah…………….

Tangan kiriku bersadung………….



Kampung Londang amat nostalgia….

Ramai kawanku di sini…

Aku membesar bersama sawah

Pokok getah

Masih ku ingat

Bersama Azmi

Meronda kebun getah

Mencari getah kahwin

Hingga birat digigit nyamuk….

Kini Azmi entah di mana…………….



Norainah Omar….

Di manakah?

Gadis kecil ini sering mencuri perhatianku

Di sekolah

Di kampung……

Ayahnya pemandu teksi



Kadangkala

Aku memandu sendirian

Melihat sawah yang masih menghijau

Rumah-rumah temanku yang sudah berpindah milik

Mengimbau kenangan dan memori silam….



Di tepian pantai

Pengkala Balak

Aku sering melepak bersama teman baik Mansor anak Mat Tawi

Berkongsi kisah kanak-kanak

Kadang ketawa

Kadangkala merembes mata………….



Walaupun puluhan tahun

Aku telah berpindah kampung

Namun Londang tetap di hatiku….



Di sinilah

Aku kenal erti persahabatan

Aku kenal erti cinta dan kasih sayang

Aku kenal suka dan duka…………..



2011……………

“Pakcik kenal Hj Sulaiman”sapaku pada lelaki tua yang sedang minum

Di sebuah kedai makan di Londang….

“Kenal…..dulu selalu minum sini….anak ni sape?’balasnya..

“Saya anak bongsu Hj Sulaiman……”balasku..

“Ayah ada lagi?sihat ke?”tanyanya

“Ada..dah 82 pakcik…dah uzur…..jalan x boleh..mengengsot je…”kataku

“Balik nanti kirim salam yea..Hj Minghat …”katanya

Aku pun belanja minum

Dan memasukkan RM10 di poketnya…



Amat gembira

Bertemu teman ibu bapaku

Yang masih kenal dan ingat

Terutama Nenek Putih

Yang sebaya ibuku……….



Bila aku terluang

Aku memandu

Menziarahi teman dan kawan-kawan ibu bapa

Yang amat bermakna dalam kehidupan keluargaku….



Suatu hari

Aku mahu membina rumah kedua

Di kampung Londang ini…..

Agar aku boleh selalu melihat nostalgia ………..



Aku sering

Membawa anak-anakku

Melihat sawah permai

Yang masih ada sedikit

Di kampung indah ini………….



Londang……….

Kampungku

Yang telah lama

Aku tinggalkan……………………………….



Hj Saat Hj Sulaiman

9 Disember 2011

Di bumi Felda negeri Sembilan ……………

1 comment:

  1. Puisi yang indah... Boleh saya berbagi artikel tentang Castello Sforzesco di Milan di http://stenote-berkata.blogspot.com/2018/02/milan-di-castello-sforzesco.html
    Lihat juga vlog di youtube https://youtu.be/78pAFuUkfig

    ReplyDelete