Saturday, June 1, 2013

BAGAIMANA AKU HIDUP?

BAGAIMANA AKU HIDUP?

Assalamualaikum wbt

Alhamdulillah………..aku masih lagi bernafas di dunia ini.Mungkin esok aku mati,maka inilah nota terakhir …
Aku dah  tulis semua wasiat  .Semua simpanan,salinan akaun bank,aset dll semua ada dalam  tue…Bila isteri aku tanya mengapa Abang tulis wasiat ketika masih muda?aku jawab mati x kira tua atau muda….Bila dah tulis wasiat,tenang hati aku..

Isteri-isteri dan bekas isteri diharapkan jangan  bergaduh2 dan berebut harta.Biar Amanah Raya bahagikan mengikut surat wasiat dan faraidh…Anak-anak pun ada semua password FB,blog,twitter dll.Aku mohon mereka tidak buang semua blog-blog aku,malah sentiasa update..biarlah jasad aku mati tapi blog2 aku terus hidup…

Dalam banyak2 harta aku,buku ,gambar2,surat2  dan diari adalah aku paling sayang.Aku harap anak-anak  akan bina sebuah muzium keluarga menempatkan kesemua surat2,gambar2,diari 2,buku2 dan sebagainya untuk tatapan generasi akan datang.Biar cucu cicit hingga kiamat kenal  siapa aku…

Kisah hidup aku terlalu tragis…..aku kehilangan kedua-dua ibu bapaku ketika usia aku baru setahun.Arwah ayah meninggal dahulu,beberapa bulan kemudian ibu.Ketika ibu meninggal dunia,aku memeluk erat baju arwah ibu sepanjang malam…Itulah yang diceritakan nendaku…Setelah kematian ibu bapa,aku dibesarkan  oleh datok dan nenek sebelah ibu.Aku memanggil mereka ibu dan ayah sejak kecil…

Aku bersyukur,walaupun hidup dalam kedaifan dan kemiskinan bersama atok nenek kesayangan,mereka memebri pendidikan yang baik dari Tabika hinggalah Universiti.Jasa mereka amat besar kepadaku.Hingga kini mereka masih hidup dan berusia 84 tahun…

Bersama  dendangan piano  Souvenir D’enfance,aku menulis nota ini…aku sering terbayangkan anak-anak yang masih kecil….yang sulong baru 11 tahun dan bongsu 4 tahun akan jadi 5 tahun bulan depan..
Air mataku merembes…jika aku mati ketika masih muda,aku tidak dapat melihat anak-anak belajar di Universiti atau kolej,mendapat pasangan dan zuriat..aku tidak dapat menikmati  kehidupan bersama mereka dengan lebih lama…

Usia aku sekarang sudah 39 tahun…teman Seuniversiti sudah 3 orang meninggal dunia..Arwah Ariffin orang Terengganu,arwah Ahmad anak Kelantan dan terbaru bulan lepas Mohd Ilham dari Sabah…Mereka pergi ketika masih muda..Ariffin masih bujang…Ahmad dan Ilham meninggalkan anak-anak yg masih kecil..

Maafkan aku Mohd   Ilham…aku x dapat ke Sabah mengiringi jenazahmu ke kubur…kali terkahir kita bertemu pada tahun 2012 ketika kamu datang ke Melaka bersama isteri  pertama dan mertua.Aku masih ingat pertemuan kita di Alor Gajah yang amat ringkas..

Setelah tamat Tingkatan 5,pelbagai kerja aku buat.Aku kerja kilang kayu yang amat berat.Dengan  berat badan kurus keding aku terpaksa mengangkat pelbagai jenis kayu dan papan membuat perabot.Jika ditugaskan bahagian  cat dan thinner,aku sering termuntah2…

 Aku tiada motor pada masa itu dan menumpang kawanku Ariffin (anak orang kaya ) dan dia x pernah meminta walaupun sesen duit minyak.Dia tahu aku dari keluarga miskin.
Walaupun dia kini dengan mahligainya bernilai hampir RM1 juta,namun dia x pernah sombong dan angkuh.Sering bertanya khabar dan beri semangat kepada aku.Sifat sombong tiada dalam kamus hidupnya..

Aku masih ingat ketika aku berusia 10 tahun,pada waktu petang  setiap hari Sabtu & Ahad aku  bekerja sebagai budak pembantu peniaga pasar malam.kadang-kadang dapat RM2,kadang2 dapat RM5.Tengok mood tauke…
Pernah satu ketika,aku terkena renjatan elektrik di pasar malam.Aku masih ingat lokasinya,di Sungai Kelamah Negeri Sembilan.Tapak tangan aku melecur dan aku menangis siang dan malam…
Aku hidup susah sejak kanak- kanak.Kanak-kanak lain hari Sabtu dan Ahad  menunggang basikal bermain2,belajar,dibawa ibu bapa berjalan2,namun aku tekad bekerja untuk mencari duit  sebagai bekalan hidup.Aku sedar atok dan nenek telah uzur dan aku tidak boleh mengharapkan wang mereka sepanjang masa…

Ketika  di sekolah rendah,aku berkawan dengan semua murid,kaya  atau miskin.Kawan aku paling miskin bernama Azmi.Kadangkala aku belanja dia makan.Seluarnya  zip koyak dan digunakan jarum peniti untuk menutup seluarnya.Sungguh daif kawan aku ..

Seorang murid anak orang kaya,Zulfa selalu menghina aku.Namun aku insaf dan sedar,aku memang bukan layak menjadi temannya.Namun ada juga anak orang kaya yg baik seperti Mahathir,Faisal dan lain-lain.

Aku masih ingat  seorang murid  bernama  Norhafizah  anak posmen bertanya “Sedih tak jadi yatim piatu?”
aku diam,x mampu memberi jawapan…………..

Jika aku mahu ceritakan keperitan dan kesusahan aku ketika kanak-kanak,takkan habis 9999 malam menulisnya…

Kenangan paling indah adalah  belajar di Universiti.Aku dapat belajar di Universiti dan tidak menyusahkan penjagaku walaupun sesen pun.Alhamdulillah…Jika aku gagal ke luar negara dan mengharapkan Universiti tempatan,mungkin mustahil..Aku tidak layak dapat pinjaman dan penjagaku tidak mampu membayar yuran pengajian..aku tahu ada biasiswa untuk anak-anak yatim dan miskin ,namun bukan semua yg dapat…kena pula politik punya pasal,yg dapat sedara mara depa je….

Aku  belajar dengan tekun di Universiti.Pagi di kelas,malam pula di Masjid Nabawi…penat memang penat sampai x cukup tido,hafal kamus lagi,buat nota dan mcm2 keje..sampai  aku antara pelajar Malaysia yang kurang aktif di Rumah Malaysia sebab aku byk tumpukan belajar n belajar…
Aku bersyukur,aku banyak menyumbang kepada pelajar Malaysia dengan memberikan nota-nota…Aku memang pening baca buku yang tebal ratusan muka surat,jadi aku buat nota.Buku 300 muka surat,nota aku 30 muka surat je…sampai sekarang aku masih simpan2 nota2 di universiti……..
Aku menulis diari sejak usia 10 tahun dan semua kenangan ada tertulis walaupun diari yg puluhan tahun dah kabur tulisannya…


Ketika sekolah buat rombongan dan murid2 kena bayar RM10 dan aku x dapat ikut kerna aku xda wang sebanyak itu….Bila dikenang kembali,amat jauh hidup anak-anak aku..

Aku bawa nak ke3 ke Singapura tahun lepas………usianya baru 7 tahun sebagai hadiah hari jadi ke 7.Ketika  di Singapura aku cakap “Safa..masa ayah usia sebaya kamu,Zoo Melaka pun ayah belum masuk……..”

Anak aku hanya tersengih,tidak faham kataku…

Jika ikut perancangan,aku mahu membawa anak-anak menunaikan umrah Disember nanti.Aku pun dah  lama x menjejaki ke Mekah dan merindui guru-guru di Madinah…Syeikh Abu Bakar al-Jazaair  yang mengajarku di Masjid Nabawi masih hidup…Syeikh Salleh Faiz  yang  banyak membantu di Madinah masih sihat…

Aku menjadi manusia  berguna dengan didikan mereka…Mereka amat berjasa kepada aku.Bila terlihat  buku “Kitabul Masjid “ karangan Syeikh Abu Bakar al-Jazaair  di rak buku2 aku,aku merembes…teringatkan seorang guru yang kurus kering bernama   Syeikh Abu Bakar al-Jazaair   sentiasa tekun mengajar di masjid.Aku pernah ke rumahnya sekali dengan Mohd Salleh pelajar dari Bosnia.Antara teman rapatku di Universiti adalah Salleh.Lepas tamat pelajaran,kami terpisah dan x pernah bertemu.Jika ada rezeki,aku mahu ke Bosnia mencarinya…

Aku bersyukur,walaupun zaman remaja agak nakal dengan pergi menonton lumba haram di Jalan Hang Tuah,namun aku x menjadi Mat Rempit…walaupun kawan2 ramai terlibat dengan dadah,aku x.Alhamdulillah aku x rosak seperti mereka…
Ada kawanku yg mati sebab ganja,mati menjadi Mat Rempit…mungkin dah suratan mereka……

Aku  sentiasa  tabah,sabar,cekal walau apa pun ujian dan kepayahan.”Setiap kepayahan itu akan diiringi dengan kemudahan”.Itulah firman Allah SWT dalam Quran dan aku yakin percaya.



Sejak remaja aku suka membaca dan ramai teman2 menggelar aku “anak dara kampung” kerana suka terperap dalam bilik.Aku membaca,menulis,mendengar radio dan muzik.Sekali sekala menonton wayang dan bermain bowling…

Aku merasai hinaan dan cercaan dati teman-teman sekolah kerana mereka anak-anak orang kaya.Aku belajar agar tidak memewahkan anak-anak  dan mendidik mereka hargai setiap sen dan ringgit.Aku kira berapa batang  pensel  dalam lopak anak-anak agar mereka menjaga dengan baik.Aku amat serius dalam mendidik anak-anak,namun aku amat penyayang…
Bila aku melibas kain ke tapak tangan anak-anak,aku cakap,aku sayang mereka.Aku nak mereka berdisiplin dan sentiasa belajar  ilmu baru.Anak bongsu  dah pandai menyapu sampah2 dalam rumah,melipat pakaian sejak usianya 3 tahun.Walaupun  ada pembantu rumah,aku x mahu manjakan anak-anak dan ajar mereka berdikari dan tolong menolong.

Aku didik anak-anak agar sentiasa merendah diri dan jangan sombong.Jangan hina murid lain yg miskin.Jangan bergaduh.Jangan ambil barang2 kawan…Sejak anak-anak ke sekolah,barang orang x pernah mereka ambil namun barang2 mereka selalu diambil…Sampai aku malas nak beli pensel dan pewarna yang mahal-mahal…

Bukan sebatang pensel warna,tapi dengan lopak2 sekali hilang..entah anak siapa yg dajal suka mencuri di sekolah…

Kehidupanku  amat sibuk dengan urusan perniagaan,ceramah agama,menulis buku,penasihat pelbagai badan  swasta dan kerajaan  serta  Menteri tidak bergaji…..Kdgkala x cukup tido,sampai 3 malam aku x tido….

Ketika bertemu YAB Datok Ahmad Maslan di Port Dickson sebelum PRU13,beliau berkata “Saat..kurusnya kamu sekarang………….”
Berat  badan aku dari 65 kg,sekarang 48kg,akibat kurang makan dan tido…Aku bercita-cita menulis 100 buku,1000 proposal bisnes  dan baru terbit 8 buah buku dan baru buat 10 bisnes….Jika aku mati nanti,anak-anak boleh menceburi pelbagai jenis bisnes sebagaimana dalam proposal yg kau tulis dan tinggalkan dalam komputer…

Aku akan terus menulis selagi badanku sihat dan jemariku mampu mengetuk keyboard…
Air mata aku mengalir laju menulis nota ini………..isteri aku hanya diam  syok menonton Cerekarama TV3…

Maafkan aku………setakat ini sahaja..

Saat  Sulaiman al-hajj
www.saatsulaiman.com















No comments:

Post a Comment