Saturday, September 10, 2011

ANTARA DUNIA DAN SOMALIA…


ANTARA DUNIA DAN SOMALIA…



Bismillah..hari ini 10 Syawal 1432..Syukur pada-Mu Allah kerna masih sihat dan menikmati kehidupan yang amat indah ini….



"Sesiapa yang melepaskan dari seorang Mu'min suatu kesusahan dari kesusahan-kesusahan dunia, pasti Allah akan melepaskan darinya suatu kesusahan-kesusahan Hari Kiamat"

Benarlah sabda Baginda saw….



Menurut wikipedia,pada 2011 penduduk Somali seramai 9,359,000 orang.Menurut UN Children’s Fund (UNICEF) dalam laporan di aljazeera.net melaporkan 500 000 kanak-kanak Somalia menghadapi keadaan yang boleh mengancam nyawa dan mempunyai akibat yang berpanjangan bagi pembangunan fizikal dan mental mereka.



Sebuah akhbar pernah melaporkan hotel-hotel di Dubai membuang makanan begitu sahaja ketika Ramadhan. Terlalu banyak yang dibazirkan. Hinggakan akan ditubuhkan persatuan anti-pembaziran. “Kerana mereka mengenang nasib rakyat-rakyat yang ditimpa krisis seperti di Somalia. Sepatutnya makanan itu disalurkan ke Somalia bukannya dibuang begitu sahaja. Membazir!” ujar seorang aktivis di Dubai.



Itulah hakikatnya dunia islam..mereka sanggup membuang makanan yang baik dan berkhasiat dan tidak pernah memikirkan nasib manusia seagama di Somalia..



Pembaziran bukan terjhad di Dubai sahaja,malah di negara kita.Ramai manusia membuang makanan setiap hari sedangkan jika kita berjimat cermat,baki boleh dimanfaatkan kepada orang miskin.



Mudahnya kiraan begini.Jika kita membelanjakan RM20 sehari untuk makanan,maka dijimatkan sehari RM2.00,maka sebulan RM60.00 berjaya dikumpulkan dan disedekahkan kepada orang memerlukan seperti di Somalia…



Somalia adalah sebuah negara Islam yang miskin dan sering menghadapi pelbagai masalah seeprti perang saudara,konflik perang dengan jiran ,perebutan kuasa politik,pengganas dan sebagainya.



Walaupun miskin dan melarat,ia tidak pernah dipedulikan dunia Islam.Negara islam lebih berminat membina menara tertinggi seperti Burj Dubai dan menara jam tertinggi dunia…



Memang menyedihkan melihat negara Islam yang kaya tidak pernah peduli.Somalia hidup dalam kedaifan dan amat memalukan apabila negara bukan Islam menghulurkan bantuan bertali-tali kepada Somalia…



Syarikat IKEA milik Sweden adalah penyumbang terbesar krisis Somalia di mana menyumbang 38 juta dolar kepada Somalia.



Malah sekumpulan Yahudi dari Israel dan Kanada pergi ke Somalia membawa bantuan dan menjadi sukarelawan membantu Somalia.



Negara kuasa besar seperti Amerika tidak pernah memikirkan Somalia dan sanggup membuang 3 trilion dolar untuk perang Iraq.Kini pula membuang wang untuk menyerang Libya.Itulah Amerika.negara miskin dan tidak mempunyai pulangan dibiarkan .



OIC yang mempunyai 57 negara Islam hanya sekadar bercakap siang dan malam.Tiada pelan dan usaha membangunkan Somalia sebagai sebuah negara yang bangkit maju dan stabil.OIC yang dianggotai negara arab yang kaya hanya sibuk menjaga diri sendiri dan tidak pernah memikirkan bangsa kulit hitam walaupun tahu Bilal bin Rabbah adalah lelaki kulit hitam yang mulia dan sahabat Baginda saw yang amat dikasihi.



Bilal bin Rabbah adalah lelaki kulit hitam.Namun ketakwaan dan kewarakannya tidak berjaya diatasi lelaki kulit putih dan hidung yang mancung berbangsa arab.





Begitu Najasyi adalah bangsa kulit hitam dan pernah menumpangkan orang islam yang dizalimi ketika berlaku penganiayaan dan kekejaman bangsa Quraish terhadap umat islam di Mekah.



Jika ini dibiarkan,ia memalukan dunia islam.Negara Islam banyak yang kaya raya ,.malah menyimpan bertrilion dolar di Amerika.



Somalia perlukan bantuan.Malaysia negara kecil dan tidak kaya seperti negara arab sanggup turun padang membantu Somalia,hingga seorang terkorban.



Dunia Islam perlu bangkit kerna Islam mengajar sikap saling tolong menolong …



Admin



Kisah Teladan & Co

upload

10 September 2011

No comments:

Post a Comment