Saturday, May 14, 2011

Dulu penerima zakat,kini pembayar zakat!


“Aku tak pernah minta hidup sebegini. Tetapi apakan daya, takdir mengatasi segalanya.

Betapa berat mata memandang, berat lagi pundakku ini memikulnya. Namun, aku rela

berkorban masa, tenaga serta wang sekadar yang ada, demi membesarkan dan mendidik

anak-anakku menjadi insan berguna pada masa mendatang,” inilah luahan rasa seorang

ibu tunggal, Afi dah Sahit. Siapa sangka, impian agar mahligai yang didirikan bersama

Ramli berpanjangan hingga ke anak cucu itu hanya kekal sembilan tahun sahaja.

Afi dah kini mampu tersenyum bangga dengan kejayaan perniagaannya

Berkat kesabaran dan kesungguhan Afi dah membangunkan

perniagaannya wajar dijadikan contoh kepada asnaf lain khususnya ibu tunggal

Tanggal 10 September 2002, telah mengubah

segala-galanya. Pada jam 6.30

pagi, se perti kebiasaan Afi dah menyiapkan

bekalan makanan untuk suami tercinta yang

akan ke tempat kerja. Tidak diduga, pada pagi

hening itu si suami tidak bangun walaupun puas

beliau mengejutkannya. Rupanya Abang Ramli

telah dijemput Ilahi buat selama-lamanya.

Menjadi ibu tunggal pada umur 27 tahun

ketika itu, memberi tamparan hebat pada diri

Afi dah. Terasa payah menjalani kehidupan membesarkan

anak-anak tanpa suami di sisi. Apatah

lagi dengan simpanan yang tidak seberapa, menyebabkan

Afi dah sering kali ‘lelah’ memikirkan

nasibnya dan anak-anak. Namun sokongan dan

dorongan ibu bapa yang tidak berbelah bagi,

membuatkan Afi dah nekad dan berani menghadapi

cabaran hidup ini.

“Hati mana tidak sedih, tapi apakan daya...

Pada hari kematiannya duit tunai hanya ada

RM100 sahaja, sedangkan ada tiga orang anak

yang perlu diberi makan. Pada masa yang sama,

saya sedang mengandung enam bulan. Kehidupan

saya ketika itu hanya bergantung harap

pada nafkah suami yang bekerja sebagai pekerja

kontrak di tempat pembinaan. Sedangkan saya

sendiri hanya suri rumah sepenuh masa,” ujar

Afi dah sambil cuba menahan sebak yang kian

mencengkam dadanya.

Tatkala itu, fi kirannya menjadi bertambah

kusut apabila memikirkan persediaan untuk

menguruskan jenazah suami.

Mujurlah dengan

bantuan

saudara mara

serta jiran

tetangga, alhamdulillah

akhirnya jenazah

suami

selamat dikebumikan.

“ S ema s a

p eme r g i a n

arwah suami,

rumah yang

saya tinggal

ini baru siap

tiga perempat.

Dengan

b a n t u a n

s a u d a r a

mara akhirnya saya dapat mengumpul RM3,000.

Daripada wang itu jugalah saya mengambil lesen

memandu. Bakinya pula saya gunakan sebagai

modal berniaga nasi lemak dekat depan rumah

di Jalan Masjid Kancong Darat Banting. Kemudian

saya kembangkan lagi perniagaan saya

dengan membuat kuih bahulu. Syukur dengan

rezeki itu saya dapat membesarkan anak-anak,”

ceritanya lagi sambil mengusap anak bongsunya

yang kini mencecah empat tahun.

Afi dah ternyata amat bersyukur dan menghargai

keprihatinan Lembaga Zakat Selangor (LZS)

MAIS dalam membantunya menghadapi harihari

sukar. Mula menerima bantuan zakat pada

tahun 2003 iaitu bantuan modal perniagaan sebanyak

RM5,000, bantuan makanan bulanan,

bantuan hari raya dan bantuan persekolahan

anak-anaknya sedikit sebanyak telah meringankan

beban Afi dah. Ini diikuti dengan bantuan

perniagaan kali kedua yang diterima pada tahun

2005 sebanyak RM5,000. Alhamdulillah berkat

komitmen dan kesungguhan yang ditunjukkan

oleh Afi dah, akhirnya beliau menerima Anugerah

Usahawan Asnaf Zakat pada tahun 2006 lalu.

Pada masa ini, beliau bergiat cergas dalam aktiviti

Kumpulan Usahawan Asnaf Zakat (KUAZ)

setelah mengikuti kursus usahawan asnaf zakat

di PULAZ tidak lama dahulu.

Malah anak sulungnya kini yang berusia 13

tahun berpeluang meneruskan pelajarannya di

Sekolah Menengah Muasasah Darul Fukahaq,

Bangi. Kemasukan anaknya ke sekolah tersebut

adalah usaha daripada pihak perunding yang

dilantik oleh LZS (MAIS) setelah anaknya mengikuti

Kursus Kecemerlangan Pelajar UPSR pada

tahun lalu. Anak keduanya pula, Siti Nur Ain,

sudah berusia 10 tahun, ketiga Siti Nur Aisyah, 6

tahun dan yang bongsu Siti Nur Sarah, 4 tahun.

Sepanjang tempoh 2003 hingga sekarang,

Afi dah telah mengikuti lebih 18 kali

kursus sama ada yang dianjurkan oleh

LZS (MAIS) mahupun agensi-agensi lain.

Padanya, setiap peluang yang ada perlu

direbut. Kursus pertama yang diikutinya

iaitu Kursus Tahsinul Ibadah di El-Azzhar

Camp, Morib anjuran LZS (MAIS)

sememangnya telah meninggalkan kesan

yang mendalam buat dirinya. Masih

terngiang-ngiang lagi kata-kata Ustaz

Sabri Abdul Rani dalam kursus tersebut,

“Selagi kaki kita melangkah untuk

mencari kebaikan, selagi itu Allah akan

membantu kita”.

“Kata-kata itu sentiasa saya sematkan dalam

hati. Tambahan pula apabila melihat fail kursus

yang diterima oleh peserta memaparkan

gambar Izhar yang tiada ke dua-dua belah kaki,

tetapi mampu untuk meneruskan kehidupan

dengan sempurna sehingga menjadi seorang

usahawan yang berjaya. Terdetik hati saya berkata,

sete ruk-teruk aku, teruk lagi orang lain.

Tapi boleh juga hidup,” terang Afi dah dengan

bersungguh-sungguh kepada penulis.

Kini, alhamdulillah Afi dah sudah mampu

mendapat pendapatan mencecah empat angka

setiap bulan. Hidupnya tidak lagi berasa gusar

seperti dulu. Dengan adanya sebuah bengkel

perusahaan kek coklat serta muffi n dan sebuah

kereta, dapatlah dia bergerak mengedar hasil

produknya untuk pasaran di sekitar Lembah

Klang.

“Pada peringkat awalnya, perniagaan ini

saya jalankan tanpa mengikuti apa-apa kelas

formal. Maklumlah saya hanya belajar setakat

ting katan tiga sahaja. Tetapi dengan bantuan

zakat, saya dapat mengikuti kursus Deli Delicious

Kek pada tahun 2005 dengan bayaran

yuran sebanyak RM700 di Klang. Lanjutan

daripada itu juga, saya mendapat tawaran dari

agensi lain untuk kursus-kursus bagi memantapkan

lagi kerjaya saya sebagai seorang usahawan,”

ceritanya yang jelas bersyukur dengan

perubahan hidup yang dialami sekarang.

Ujarnya lagi, “Bantuan zakat yang diberikan

ini hendaklah digunakan sebaik-baiknya agar

ia dapat membantu kita sebagai asnaf untuk

maju bukannya semakin buntu. Moga Allah

S.W.T melimpahkan keberkatan rezeki kepada

pembayar zakat kerana dengan sumbangan

zakat ini dapatlah orang-orang seperti saya

meneruskan kehidupan kami.”



SUMBER :



http://web.e-zakat.com.my/

No comments:

Post a Comment