Monday, April 18, 2011

PERJALANANKU........................



KENANGAN KETIKA KANAK-KANAK



Perjalananku....

Aku kenal nama ibuku
Aku kenal nama ayahku
Namun aku telah ditakdirkan...
Tidak berpeluang merasai kasih sayang mereka............


Aku tidak mampu melawan takdir
Apa lagi membenci ketentuan....
Aku belajar apa itu pasrah
Aku belajar apa itu reda.....


Aku tidak mampu mengubah suratan Allah swt Maha Perancang..........
Kerna aku adalah insan lemah
Berasal dr setitis mani yg hina....


Apakan daya...
Aku hidup tanpa mereka
Sejak berusia 1 tahun
Malah tidak sempat merasai susu ibu sekenyangnya....



Namun aku bersyukur
Kerna aku berpeluang merasai kasih sayang
Manusia bergelar Atok dan Nenek
Mereka tidak pernah memukulku
Tidak pernah memarahiku
Apa lagi menderaku
kerna faham hati dan perasaan SEORANG anak yatim.....



Aku bersyukur
Walaupun anak yatim piatu
Aku merasai kasih sayang mereka
Walau tidak sehebat ayah dan ibu...


Aku pernah dihina
Kerna tidak memiliki ibu bapa
Aku memeluk Atok dan Nenek
Meluahkan kepada mereka...
aku merembes
merekalah tempat mengadu.....


Ya Allah
Panjangkan usia mereka
Yang kini telah tua
Dan uzur....


Ya Allah
Aku mahu melihat wajah mereka
Kerna merekalah aku mampu hidup di bumi ini.....


Ya Allah..
Aku tidak mampu memberikan mereka kemewahan banglo berjuta
Apa lagi wang berjuta
Aku hanya mmapu memberikan makan dan minum buat mereka...



Merekalah ibu bapaku
Merekalah penawar dukaku
Merekalah semangatku...


Apabila wang dititipkan membina masjid dan sekolah
Aku sedekahkan pahala buat ibu bapa dan Datok nenek
Kerana mereka amat berjasa bagiku...........
itulah balasan buat mereka


Ya Allah Maha Pengasih....
Aku amat mencintai mereka...........
sehingga akhir hayatku..............

Admin Kisah teladan & Co
19 April 2011

No comments:

Post a Comment